Niğde Özel Vega Altıgen Öğretim Kursu’ndan Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen İnayet Funda Çiçek, 24 Kasım Öğretmenler Günü’ne ithafen gazetemiz Niğde Haber’e özel açıklamalarda bulundu. Çiçek, öğretmenlik mesleğinin psikolojiyle bağlantısına, öğretmen-öğrenci ilişkilerinin önemine ve Z kuşağı ile öğretmenler arasındaki farklara değinerek mesleki tükenmişlik konusunda önerilerde bulundu.
“BİR ÖMÜR BOYU SÜRECEK İZLER BIRAKIR”
Psikolojik Danışman İnayet Funda Çiçek, öğretmenlik mesleğinde psikolojinin büyük bir yer kapladığını belirtti. Öğretmenlerin öğrencilerini duygusal, sosyal ve psikolojik yönleriyle bütüncül olarak ele alması gerektiğini ifade eden Çiçek, şu açıklamalarda bulundu: “Çocukların ilk iletişim kurduğu kişiler öğretmenleridir ve bu ilişki bir ömür boyu sürecek izler bırakır. Öğretmenler, öğrencilerle etkili iletişim kurabilmek, motivasyonlarını artırabilmek ve davranışlarının nedenlerini anlayabilmek için psikoloji biliminden yararlanırlar. Pedagojik formasyon eğitimlerinin önemi burada devreye girer; çünkü bir çocuğu psikolojik olarak anlayamayan bir öğretmen, akademik gelişimine katkı sağlayamaz.”
SAĞLIKLI İLETİŞİM VE BAŞARI
Öğretmenlerin öğrencilerle kurduğu iletişimin niteliğinin onların özgüvenini, öğrenme motivasyonlarını ve sosyal-duygusal becerilerini etkilediğini vurgulayan Çiçek, sağlıklı iletişim becerilerinin önemine dikkat çekti: “Öğretmenler, sakin ve anlayışlı bir tutum geliştirmeli, kültüre duyarlılık göstermeli ve her öğrenciyi olduğu gibi kabul etmelidir. Ayrıca ödül-ceza sistemine dayanan davranışçı psikoloji gibi yaklaşımlar, olumlu davranışları pekiştirmede etkili olur. Öğretmenin çocuğa yaptığı geri dönütler, olumlu sınıf iklimi ve destekleyici yaklaşım, çocuğun gelecekteki başarılarının temelini atar.”
Z KUŞAĞI VE GELENEKSEL YAKLAŞIMLAR ARASINDAKİ FARKLAR
Günümüz öğretmenlerinin Z kuşağıyla olan farklarına da değinen Çiçek, dijitalleşmenin bu kuşakla öğretmenler arasındaki en büyük uçurum olduğunu ifade etti: “Z kuşağı teknolojiye hâkim, özgürlükçü ve bireysel bir nesil olarak dikkat çekiyor. Öğretmenlerin ise müfredat ağırlıklı ve ezberci bir yaklaşıma daha yatkın olduğunu görüyoruz. Bu farkı kapatmak için öğretmenler dijital kaynak kullanımına ağırlık vermeli ve yeni neslin beklentilerini karşılayacak yenilikçi yaklaşımlar geliştirmelidir.”
“ÖĞRETMEN, TEŞHİS KOYMAKTAN VE UZMAN ROLÜNE BÜRÜNMEKTEN KAÇINMALI”
Öğretmenlerin öğrencilerde gözlemlediği psikolojik sorunlar karşısında dikkatli hareket etmesi gerektiğinin altını çizen Çiçek, şu uyarılarda bulundu: “Öğretmenler, öğrenciyi desteklerken yetkilerini aşmamalı ve gerektiğinde öğrenciyi kurumun psikolojik danışmanına yönlendirmelidir. Öğretmen, teşhis koymaktan ve uzman rolüne bürünmekten kaçınmalı, gizliliğe özen göstermelidir. Bu tür durumlar doğru yönetilmezse hem öğrencinin psikolojik durumu hem de öğretmen açısından olumsuz sonuçlar doğurabilir.”
“RAHAT BİR ÖĞRETMEN, HUZURLU BİR SINIF YARATIR”
Sınıf ortamında stresin öğrenme sürecini olumsuz etkilediğini belirten Çiçek, öğretmenlerin hem kendi streslerini hem de öğrencilerinin stresini yönetmek için belirli adımlar atması gerektiğini söyledi: “Öğretmenler kendi streslerini yönetebilmek için planlı hareket etmeli, kendilerine zaman ayırmalı ve meslektaşlarıyla dayanışma ağı oluşturmalıdır. Öğrenciler için ise destekleyici bir sınıf ortamı yaratmak, oyunlar ve nefes egzersizleri gibi etkinliklerle süreci rahatlatmak önemlidir. Rahat bir öğretmen, huzurlu bir sınıf yaratır.”
“MESLEKİ TÜKENMİŞLİĞİ ÖNLEMEK İÇİN PSİKOLOJİK DAYANIKLILIK ŞART”
Öğretmenlerin mesleki olarak tükenmişlik yaşamasının önüne geçmek için psikolojik dayanıklılık geliştirmelerinin şart olduğunu ifade eden Çiçek, şu önerilerde bulundu: “Öğretmenler, kişisel ve mesleki sınırlarını belirlemeli, duygularını yazarak kendilerini rahatlatmalı ve iş-özel hayat dengesini iyi kurmalıdır. Kendi değerlerinin farkına varmalı ve başarılarını takdir etmelidirler. Bu farkındalık, öğretmenlerin hem motivasyonunu artırır hem de mesleki doyum sağlamalarına katkı sunar.”
“ÖĞRETMENLİK, TÜM MESLEKLERİ İÇİNDE BARINDIRAN GÜVENLİ BİR LİMANDIR”
Röportajın sonunda “öğretmenlik, tüm meslekleri içinde barındıran güvenli bir limandır” diyerek, Öğretmenler Günü’ne özel bir mesaj veren Çiçek, şu ifadeleri kullandı: “Öğretmenlik, duygusal emek gerektiren kutsal bir meslektir. Öğretmenler, öğrencilerinin başarısına rehberlik ederken kendi değerlerini de unutmamalıdır. Bu vesileyle mesleğini layıkıyla yerine getiren tüm öğretmenlerimizin Öğretmenler Günü’nü gönülden kutluyorum.”
(Çağlar TUNCER- ÖZEL HABER)