Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Karayolları Genel Müdürlüğü'ne ait 2022 yılı Sayıştay Raporu'nda yer alan tespitlerin önceki yıllarda da Sayıştay tarafından bulgu konusu yapılmasına rağmen müdürlüğün bu konudaki uyarıları dikkate almadığını belirtti.
Gürer ayrıca, Genel Müdürlük ve Bölge Müdürlükleri tarafından tünel imalatlarında kullanılan IBO bulonlarına ait hurdaların idarece teslim alınmamasını Bakana yazılı soru önergesi vererek konuyu meclise taşıdı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na soru önergesi verdi.
MEVZUATA AYKIRI
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, "Karayolları Sayıştay Raporu'na göre, tünel imalatlarına ilişkin geçici desteklemelerde kullanılan hurda malzemelerin Genel Müdürlük ve Bölge Müdürlükleri tarafından teslim alınmadığı ve mevzuata uygun bir şekilde değerlendirilmediği tespit edilmiştir. Özellikle zayıf zeminlerde tünel kazıları sırasında kullanılan IBO bulonlarının işlevlerini tamamladıktan sonra hurdaya dönüştüğü ancak bu malzemelerin bedelinin yüklenicilere ödendiği belirtilmektedir. Bu durum, projelerde yer alan hurda malzemelerin uygun bir şekilde yönetilmediği ve kaynakların verimli bir şekilde kullanılmadığı anlamına gelmektedir. Sayıştay Denetim Raporu'nda, kamu idaresinin bu konuyu kabul ettiği ve düzeltici işlemler yapılacağı ifade edilmiş olmasına rağmen, 2022 yılında bu uygulamanın devam ettiği görülmüştür. Sonuç olarak, tüm projelerde yüklenicilere ödenen ancak işin devamı sırasında işlevini tamamlayarak hurda haline gelen malzemelerin Genel Müdürlük ve Bölge Müdürlükleri tarafından teslim alınması ve mevzuata uygun bir şekilde değerlendirilmesi gerekmektedir. “dedi.
SAYIŞTAY UYARIYOR AMA
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Karayolları Genel Müdürlüğü'ne ait 2022 yılı Sayıştay raporunda bir önceki yıllarda da defalarca uyarılarda bulunulup bulgu konusu yapılan yanlış uygulamaların Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından kabul edilmesine rağmen bu konuların çoğunluğunun düzeltilmemesine dikkat çekti. Gürer, "Karayolları Genel Müdürlüğü 2022 yılı Sayıştay raporunda geçmiş yıllardaki bulguları izleme tablosunda yer alan bulgu sayısı 15'tir. Sayıştay tarafından tespit edilen sorunlu uygulamaların hiçbirinin tam anlamıyla düzeltilmediği görülmektedir. Sorunlu uygulamaların sadece 4'ünün kısmen yerine getirildiği, 11'inin ise yerine getirilmediği belirtilmektedir. Bu sorunlu uygulamalarda ne yazık ki Karayolları Genel Müdürlüğü yapılan mevzuat vb. hataları kabul etmesine rağmen bu yanlışlardan dönülmediği görülmektedir." şeklinde konuştu.
2015 YILINDA BEDELİNİN ÜZERİNDE BİR FİYATLA ALINMIŞTI
Tünel inşaatlarında kullanılan vidalı bir boru olan "IBO bulon" malzemesinin, Sivas-Yerköy III. Kısım demiryolu projesinde İBO bulon birim fiyatı 5.46 TL iken, Bursa-Yenişehir projesinde bu fiyat yüzde bin 487 oranında artışla 86.69 TL olarak belirlendiği ve bu büyük fark nedeniyle maliyet artışının da dikkat çekici bir boyuta ulaştığı ve toplamda 80.1 milyon TL'yi bulduğu 2015 yılı Sayıştay Raporu'nda belirtilmişti. Ayrıca Sayıştay Başkanlığı bu konuda soruşturma başlatılması gerektiğini belirtmişti.
GÜRER'İN ÖNERGESİNDE YER ALAN SORULAR
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer'in Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na yönelttiği sorular ise şöyle:
1. Bu bulonların yükleniciye bırakılması, kamu mallarının korunması açısından sorun yaratmaz mı?
2. Yükleniciye bırakılıyorsa bulonların boyutları ve toplam miktarı ne kadardır?
3. Kamu İdaresi tarafından uygulamalar için düzeltici işlemler yapılacağı ifade edilmiş olmasına rağmen, uygulamanın 2022 yılında da devam etmesinin nedenleri nelerdir?
4. Tüm işlerde bedeli yükleniciye ödenen ancak işin devamı sırasında işlevini tamamlayarak sökülen veya hurda niteliği kazanan malzemeler alınmakta mıdır?
(Dahi GEDİK)
Yeni bir IBO bulon krizi mi?
Yorumlar